اطلاعات دقیق مهاجرت دندانپزشکان به انگلستان

اطلاعات دقیق مهاجرت دندانپزشکان به انگلستان
مشاور مهاجرتی

بله ، در صورت فراهم آوردن شرایط لازم، دندانپزشکان ایرانی نیز می توانند به انگلستان مهاجرت نمایند.

بله ، در صورت دریافت ویزای قانونی و پس از آن 5 سال اقامت، کار و زندگی در این کشور امکان اخذ اقامت دائم برای افراد فراهم می آید.

دندانپزشکان خارجی برای واجد شرایط شدن جهت کار در انگلستان باید در دو آزمون PLAB و ORE شرکت کرده و قبول شوند.

دندانپزشکان در انگلستان به طور متوسط سالانه 75 هزار پوند درآمد کسب می کنند که در بهترین حالت به 180 هزار پوند می رسد و در کم ترین مقدار نیز 48 هزار پوند خواهد بود.

بله ، آن ها باید مدارک معتبر زبانی همچون آیلتس با حداقل نمره 7 را ارائه دهند.

اما این موارد چیزی از اعتبار و کیفیت بالای سیستم درمان و نظام دندانپزشکی این کشور کم نخواهد کرد و هنوز هم دندانپزشکان بسیاری علاقمند به مهاجرت به این کشور هستند. البته تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در انگلستان قطعا این موانع موجود را از راه شما حذف خواهد کرد و شما فقط با اخذ یک پذیرش از دانشگاه های این کشور، می توانید خود را در انتهای راه و فعالیت به عنوان یک دندانپزشک در این کشور ببینید.

شرایط مهاجرت دندانپزشکان به انگلستان

دندانپزشکان خارجی که علاقمند به کار در انگلستان هستند، باید شرایط لازم این امر را فراهم آورده و مراحلی از جمله گذراندن آزمون های خاصی را پشت سر بگذارند . این دسته از متقاضیان باید در آزمونی به نامORE ( Overseas Registration Exam ) و PLAB شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت نمایند. پیش نیاز شرکت در آزمون ORE داشتن مدرک آیلتس با نمره حداقل 7 است.

شرایط لازم برای مهاجرت دندانپزشکان به انگلستان به صورت کلی شامل موارد زیر است:

  • داشتن مدرک دندانپزشکی از دانشگاهی معتبر و شناخته شده در انگلستان.
  • در صورت عدم تحصیل در انگلستان، باید مدارک خود را از طریق شورای دندانپزشکی عمومی (GDC) به رسمیت بشناسید.
  • قبولی در آزمون PLAB (Professional and Linguistic Assessments Board) که مهارت های زبان انگلیسی و دانش بالینی را ارزیابی می کند.
  • قبولی در آزمون ORE (Overseas Registration Examination) که مهارت های عملی و دانش بالینی تان را در محیط دندانپزشکی انگلستان می سنجد.
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند آیلتس یا OET با نمره بالا در تمامی بخش ها.
  • داشتن سابقه کار مرتبط به عنوان دندانپزشک، ترجیحاً در محیط های مشابه با سیستم بهداشت و درمان انگلستان.
  • به روز بودن گواهی نامه های CPR و سایر مجوزهای پزشکی مرتبط.

آزمون PLAB برای دندانپزشکان خارج از انگلستان

آزمون PLAB (هیئت ارزیابی حرفه ای و زبان) یکی از الزامات کلیدی برای دندانپزشکان واجد شرایط خارج از انگلستان است تا بتوانند در این کشور کار کنند. این آزمون مهارت های زبان انگلیسی و دانش بالینی متقاضیان را مورد سنجش قرار می دهد . آزمون PLAB شامل دو بخش است:

بخش

شرایط

بخش اول

یک امتحان کتبی چند گزینه ای با 180 سوال است که دانش تئوری شما را در زمینه دندانپزشکی عمومی ارزیابی می کند.

بخش دوم

یک آزمون عملی به صورت ایستگاهی (OSCE) است که در آن سناریوهای بالینی شبیه سازی شده را با بیماران مجازی یا مدل ها مدیریت می کنید. این بخش مهارت های بالینی و ارتباطی شما را می سنجد. این بخش به صورت عملی برگزار شده و برای شرکت در آن باید حتما در بخش اول نمره قبولی را اخذ نموده و مدرک آیلتس 7 داشته باشید.

منابعی برای کمک به آمادگی برای آزمون PLAB

  • شورای دندانپزشکی عمومی (GDC): بخش ثبت نام دندانپزشکان خارج از انگلستان ، در وبسایت GDC حاوی اطلاعات مفیدی در مورد آزمون PLAB، از جمله راهنمایی مطالعه و نمونه سوالات است.
  • ارائه دهندگان دوره های آمادگی PLAB: برنامه های آمادگی متعددی به صورت آنلاین و حضوری برای کمک به داوطلبان در آمادگی برای آزمون PLAB وجود دارد.

آزمون ORE برای دندانپزشکان خارج از انگلستان

آزمون ORE (آزمون ثبت نام خارج از کشور) مرحله نهایی برای دندانپزشکان واجد شرایط خارج از انگلستان است تا بتوانند به طور مستقل در این کشور به طبابت بپردازند. این آزمون بر ارزیابی مهارت های عملی و دانش بالینی شما در زمینه دندانپزشکی با تمرکز بر استانداردهای انگلستان تمرکز دارد . آزمون ORE شامل چندین بخش است:

بخش

شرایط

آزمون های کتبی با کامپیوتر

مشابه بخش تئوری  PLAB، این بخش شامل سوالات چند گزینه ای است که دانش شما را در زمینه های مختلف دندانپزشکی مورد سنجش قرار می دهد.

آزمون های عملی با مدل (OSCE)

در این بخش، مهارت های بالینی خود را بر روی مدل های دندانپزشکی شبیه سازی شده برای انجام طیف وسیعی از پروسه های دندانپزشکی مانند ترمیم، کشیدن دندان، جراحی دهان و فک و صورت و غیره به نمایش می گذارید.

تمرین تشخیص و برنامه ریزی درمان (DTP)

این بخش توانایی شما را برای ارزیابی بیماران مجازی، تشخیص مشکلات دهان و دندان و ارائه برنامه های درمانی مناسب ارزیابی می کند.

آزمون اورژانس پزشکی (ME)

این بخش آمادگی شما را برای مدیریت شرایط اورژانس پزشکی در محیط دندانپزشکی مورد سنجش قرار می دهد.

قبولی در تمامی بخش های آزمون ORE برای ثبت نام در GDC الزامی است. همچنین نمره قبولی برای هر بخش ممکن است تغییر نماید، بنابراین حتماً آخرین اطلاعات را از GDC دریافت کنید.علاوه بر این دقت داشته باشید که برای شرکت در آزمون OREباید قبلاً در آزمون PLAB قبول شده باشید.

اگر دندانپزشکان خارجی در هر دو آزمون ORE و PLAB موفق شوند، می توانند برای ویزای Tier 2 General انگلستان اقدام نمایند که این ویزا به آنان اجازه می دهد به مدت 5 سال در انگلستان زندگی و کار کنند و پس از 5 سال، آنان می توانند برای اقامت دائم انگلستان اقدام نمایند.

مدارک لازم برای مهاجرت دندانپزشکان به انگلستان

برای مهاجرت به انگلستان به عنوان دندانپزشک، هر فرد باید مدارک و شرایط مختلفی را ارائه دهد که ممکن است با توجه به شرایط شخصی و ملیت، با دیگری تفاوت هایی داشته باشد. به همین خاطر برای تهیه مدارک لازم حتما با متخصصین ما در شرکت رجبی مشورت نموده و اطلاعات کامل، دقیق و به روزی کسب نمایید.

  • باید دارای مدرک دندانپزشکی از دانشگاهی معتبر و شناخته شده در انگلستان یا از کشور خود باشید. در صورت عدم تحصیل در انگلستان، باید مدارک خود را از طریق شورای دندانپزشکی عمومی (GDC) به رسمیت بشناسید.
  • قبولی در آزمون PLAB و ORE
  • ارائه گواهی های به روز CPR و سایر مجوزهای پزشکی مرتبط 
  • پاسپورت معتبر و دارای حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخ ورود به انگلستان
  • داشتن ویزای کار مناسب که نوع ویزا به شرایط شما بستگی دارد، مانند اینکه آیا شما توسط یک کارفرمای انگلیسی استخدام شده‌ و یا قصد دارید به صورت مستقل کار کنید.
مدارک لازم برای مهاجرت دندانپزشکان به انگلستان
  • مدارکی دال بر تمکن مالی کافی برای تأمین مخارج خود در انگلستان که می تواند شامل صورت های بانکی، نامه کارفرما یا سایر اسناد مربوطه باشد.
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه از کشور خود یا سایر کشورهایی که قبلاً در آن زندگی کرده اید.
  • چند عکس پرسنلی 
  • اخذ بیمه درمانی قبل از ورود به انگلستان
  • نامه پذیرش از کارفرما یا جاب آفر مربوطه در صورت استخدام
  • شرکت در آزمون زبان انگلیسی در صورت عدم داشتن مدرک معتبر مانند آیلتس یا OET

دقت کنید که لیست مدارک فوق فقط جنبه راهنمایی دارد و ممکن است بسته به شرایط شما تغییر کند، به همین خاطر برای کسب اطلاعات دقیق و به‌روز، همیشه باید با GDC ، مراجع ذیربط در انگلستان و کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی مشورت کنید.

مراحل مهاجرت دندانپزشکان به انگلستان

مراحل مهاجرت دندانپزشکان به انگلستان

ضمن این که با توجه به شرایط متفاوت افراد، ممکن است که مراحل مهاجرت متقاضیان نیز با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشد، اما روند انجام آن برای افراد یکسان است که بدین شرح می باشد:

  • آشنایی با الزامات و شرایط، از طریق وبسایت شورای دندانپزشکی عمومی (GDC) و سایر منابع معتبر
  • با توجه به مهارت ها و تجربیات خود، جستجوی فرصت های شغلی موجود برای دندانپزشکان در انگلستان ( وبسایت های کاریابی مانند NHS Jobs یا Indeed )
 
  • بر اساس شرایط خود، نوع ویزای کار مناسب را انتخاب کنید. رایج ترین نوع ویزا برای دندانپزشکان، ویزای کار Tier 2 (ویزای مهارت های تخصصی) است.
  • ارائه ترجمه شده مدارک تحصیلی دندانپزشکی، گواهی های مربوط به دوره های تخصصی، گواهینامه CPR و سایر مجوزهای پزشکی مرتبط به همراه سایر مدارک
  • در طی این مراحل حتما خود را برای شرکت در آزمون های PLAB و ORE نیز آماده سازید.
  • فرم درخواست ویزای کار Tier 2 را به همراه مدارک و مستندات لازم به طور کامل و دقیق تکمیل کنید و هزینه های درخواست ویزا و سایر هزینه های مرتبط را پرداخت نمایید.
  • پس از دریافت ویزا، برای ثبت نام در GDC به عنوان دندانپزشک واجد شرایط خارج از انگلستان اقدام نموده و مراحل شرکت در آزمون و معادل سازی را انجام دهید.
  • قبل از ورود به انگلستان، محل اقامت مناسب را در نزدیکی محل کار خود پیدا کنید.
  • پس از نهایی شدن مراحل ثبت نام در GDC و دریافت مجوزهای لازم، می توانید به طور رسمی به عنوان دندانپزشک در انگلستان شروع به کار کنید.

شرایط کار و درآمد دندانپزشکان در کشور انگلستان

بازار کار دندانپزشکی در انگلستان با توجه به کمبود نیروی متخصص، تقاضای بالایی برای دندانپزشکان ماهر و واجد شرایط دارد. این امر فرصت های شغلی جذاب و همچنین حقوق و مزایای رقابتی را برای دندانپزشکان در این کشور فراهم می کند.

وجود این شرایط مناسب نظر دندانپزشکان خارجی را نیز برای کار و تشکیل یک زندگی مناسب و پر رفاه به خود جذب کرده و هر ساله دندانپزشکان بسیاری به این کشور مهاجرت می کنند. باید مطلع باشید که درآمد کادر درمان به طور کل در انگلستان بالا است و جز حوزه های پر درآمد شناخته می شود.

دندانپزشکان در این کشور از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار هستند و درآمدهای خوبی نیز به دست می آورند. البته شرایط کار بر میزان درآمد آنان تاثیرگذار است، مثلا هرچه تجربه بالاتری داشته باشید به درآمد بالاتری نیز دست پیدا می کنید. طبق گزارش ها و آمار در سال 2024، دندانپزشکان در انگلستان به طور متوسط سالانه 75 هزار پوند درآمد کسب می کنند که در بهترین حالت به 180 هزار پوند می رسد و در کم ترین مقدار نیز 48 هزار پوند خواهد بود.

شرایط کار و درآمد دندانپزشکان در کشور انگلستان
مزایای مهاجرت به عنوان دندانپزشک به انگلستان

مزایای مهاجرت به عنوان دندانپزشک به انگلستان

برخی از مهم ترین مزایای مهاجرت به عنوان دندانپزشکان به انگلستان عبارتند از:

  • کمبود نیروی متخصص در سیستم بهداشت و درمان انگلستان و تقاضای زیاد برای دندانپزشکان ماهر و واجد شرایط تنوع محیط های کاری، از جمله مطب های خصوصی، بیمارستان ها، کلینیک های NHS و مراکز تخصصی دندانپزشکی و غیره.
  • درآمد بالای دندانپزشکان در انگلستان از بسیاری کشورهای اروپایی بالاتر است.
  • ثبات شغلی دندانپزشکان در انگلستان بسیار بالا است به خصوص در بخش دولتی.
  • انگلستان دارای سیستم بهداشت و درمان عمومی با کیفیت بالا (NHS) است که خدمات دندانپزشکی را به طور رایگان یا با هزینه کم به همه ساکنان ارائه می دهد.
  • در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر، دندانپزشکان در انگلستان از تعادل بین کار و زندگی بهتری برخوردار هستند و زمان بیش تری برای گذراندن با خانواده و دوستان خود دارند.
  • انگلستان کشوری امن و باثبات با سطح جرم و جنایت پایین است.
  • انگلستان دارای دانشگاه ها و موسسات آموزشی معتبر متعددی است که فرصت های عالی برای ارتقای دانش و مهارت های دندانپزشکان را فراهم می کند.
  • امکان دستیابی به اقامت دائم و پس از آن تابعیت انگلستان
  • با داشتن پاسپورت انگلستان، می‌توان به راحتی به سایر کشورهای اتحادیه اروپا سفر کرد.

در مجموع، مهاجرت به انگلستان می تواند فرصت های عالی برای پیشرفت شغلی، افزایش درآمد و ارتقای کیفیت زندگی برای دندانپزشکان واجد شرایط خارجی را فراهم کند. پس اگر شما هم قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید، انگلستان را یکی از گزینه های اصلی خود بدانید.

 
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *